Leders hjørne 10/3-18

Postet av Fredrikstad IF den 10. Mar 2018

Hei alle medlemmer i FIF

Innendørssesongen nærmer seg slutten og vi skal snart ta fatt på utendørs friidrettssesong. Første løp vi skal arrangere er det tradisjonelle Fredrikstad løpet i Fredrikstad gater 8. april. Mange benytter dette løpet som sesongåpning utendørs og vi håper på mange deltakere i år også. Som alltid trenger vi mange av dere til å stille i dugnad for å få dette arrangementet vellykket.

Vi er også i full gang med planlegging av Glommaløpet sammen med Sarpsborg IL 26. mai. Her går 1/3 del av inntektene til Kreftforeningen. Det viser at vi også i tillegg til folkehelsen støtter opp om gode tiltak for de som er rammet av denne sykdommen. Jeg oppfordrer alle til å profilere dette løpet slik at det blir mest mulig deltakere.

Jeg har registrert at våre aktive har oppnådd fine resultater innendørs i vinter og derfor er jeg optimistiske når det gjelder videre utvikling og resultater når banesesongen tar til.  Fredrikstad IF ble også i 2017 beste ungdomsklubb i Østfold. (13-19 år). I tillegg ble flere av de aktive ble hedret på Østfold friidrettskrets årsmøte.

Avisene skriver nå om interkommunale idrettsanlegg. Jeg håper dette kan gi oss en hall tilrettelagt for friidrett i forholdvis nær framtid (3-4 år?). Her må politikere både på fylkesplan, Sarpsborg kommune og Fredrikstad kommune være enige om interkommunalt samarbeid. Først må man lage en forstudie og deretter skal man finne midler på div. budsjetter. Blir det hall så vil friidrettshallen ligger på Greåker, mens Værste vil få håndball hall. Begge hallene må bygges i forbindelse med skolebygging.

Det har også vært stille med hensyn til Apenesfjellet. Dialogen har vært god med Fredrikstad Kommune og vi har fått beholde det gamle dekket ut denne vintersesongen. I april må dette belegget fjernes og jeg håper at mange stiller på dugnad for å få dette til. Kommunen har også foretatt luftmålinger for å sjekke om inneluften er god nok for å benytte hallen til trening. Vi har ikke fått det endelige svaret fra kommunen, men det viser seg at det sannsynligvis er utfordringer med å få god nok luft i parkeringsanlegget. Her må vi arbeide videre med løsninger før vi kan legge nytt fast dekke.

Ønsker dere alle en god påske og jeg håper å se dere alle på dugnader, stevner og løp framover.

Helge Sandvik

Leder Fredrikstad IF