Leders hjørne 21/6-17

Postet av Fredrikstad IF den 21. Jun 2017

Hei alle medlemmer i FIF

Friidrettssesongen er nå i full gang og det er gledelig med alle de fine resultatene som våre aktive ungdommer oppnår i de ulike konkurransene rundt i Norge. Det er vanskelig å nevne navn da jeg fort kan uteglemme noen, men vi har lagt merke til at Nora Wold nå har klart kvalgrensen til U23-VM på 400 m hekk og Marlen Aakre har blitt uttatt til å delta på samme øvelse i Universiaden i Taipei, Taiwan.

Jeg har også lagt merke til de sterke resultatene fra Tyrving lekene sist helg samt alle KM medaljene som ble vunnet av FIF ungdommene under KM på Kalnes. Gratulerer alle sammen. Vi i styret følger med dere og er stolte av det dere presterer. Alle resultatene kan dere lese om på vår hjemmeside.

Nå i slutten av juni arrangerer vi Friidrettslekene for barn på Lisleby og vi håper mange barn benytter muligheten til å lære litt om friidrett og det fine miljøet vi har i klubben. Jeg tror det er viktig at vi har et slikt tilbud som kontrast til alle fotball- og håndball skolene som arrangeres rundt i klubbene.

Det som ikke er fullt så positivt er at vi «mister» mange ungdommer som etter hvert skal ha en utdannelse, militærtjeneste og arbeid. Det er ofte slik at de må forlate Fredrikstad for å oppnå det de ønsker i livet og vi ønsker dem selvsagt lykke til. Men vi håper jo at de gjennom Fredrikstad IF har fått grunnlaget for å fortsette med friidrett og mange vil nok komme tilbake til byen senere og da ønsker vi de selvsagt velkommen tilbake i Fredrikstad IF. Det er selvsagt også mulighet for å være medlem hos oss under utdannelsen/militærtjenesten. Tilknytning til hjembyen kan være viktig for mange.

Fra styret kan vi nevne at Hjørdis og Gunnar Nilsen’s stiftelse har bevilget kr. 10000 til FIF. Vi jobber med et rusfritt miljø og dette ønsker denne stiftelse å støtte. Vi har også fått signaler fra Fredrikstad Kommune at de bevilger støtte til drift/vedlikehold av FIF huset. Det var legging av nytt gulv og det elektriske anlegget som har blitt fornyet.

Jeg vil også takke for det gode samarbeid vi nå har fått med Sarpsborg IL. Glommaløpet og KM i Friidrett har vist at dette er fornuftig for begge klubbene og det går utmerket å samarbeide med byen nord for oss.

Når det gjelder hall tilrettelagt for friidrett, så er det lite nytt. FIF har fortsatt ønske om at Østfoldhallen kan bli stedet, men det er veldig uklart og det skal bygges ny idrettshall på Greåker i forbindelse med ungdomsskolen. Denne vil også være aktuell og vurderes til å erstatte Kalnes som trolig ikke er noe alternativ lengre. Vi har gjort våre innspill og må nå bare vente på at den politiske ledelsen i fylke, Sarpsborg og Fredrikstad gjør sine valg.

Tilslutt vil jeg ønske alle en god sommer. Benytt den til trening, avslapning og til nye opplevelser.

Helge Sandvik

Leder Fredrikstad IF