Leders hjørne 19/12-18

Postet av Fredrikstad IF den 18. Des 2018

Hei alle medlemmer i FIF

Jeg har akkurat vært på Julesprinten i Kongstenhallen og jeg gleder meg over hvilken glede de aktive viser på dette arrangementet. En kjempefin avslutning på årets sesong.

Alle aktive fra barn til seniorer ser ut til å trives og det er ikke minst på grunn av trenere og oppmenn som stiller opp ukentlig. Friidrett skal være for alle, her finnes ingen «reservebenk» og jeg tror FIF klarer å være den klubben vi ønsker å være. Vi går nå inn i innendørssesongen og jeg håper at alle aktive deltar på disse stevnene som danner grunnlag for hva som skjer ute til sommeren.

Jeg har tidligere skrevet mye omkring treningsfasilitetene om vinteren. Vi har håpet på enten Apenesfjellet eller Østfoldhallen. Det har vært diverse artikler i Fredrikstad Blad omkring dette med Østfoldhallen. Der er det ikke helt avklart, men jeg var på Fredrikstad Kommune idrettsavdelingen i går og de sier at det går mot at Fredrikstad Kommune overtar driften av idrettsdelen. Da er det håp at vi kan komme inn der å få tartanbaner å løpe på. Det vil nok kanskje være vanskelig å få til noe denne vinteren, men neste vinter er jeg optimistisk på.  Når det gjelder Apenesfjellet så har Parkeringsetaten vært klar på at de ikke ønsker trening i fjellet. Dette er anket fra oss i FIF styret, men ikke behandlet i kommunen ennå. Vi får vente å se om det er mulig å løpe litt der nede i vinter også.

Friidrettshall er fremdeles langt fram. Fredrikstad Kommune er veldig positiv til interkommunalt samarbeid som gjør det mulig å få Håndball hall på Værste og friidrettshall på Greåker. Sarpsborg Kommune er derimot noe mer usikker på dette og mener at driftsutgiftene blir for høye og må utrede om det er mulighet for å samarbeide med Moss og Halden også. Vi krysser fingrene for at friidrettshallen kommer for det trenger vi for å utvikle vår idrett på sikt.

Så gjenstår det bare å ønske dere alle en riktig God Jul og et Godt Nyttår. Ser frem til et nytt godt friidretts-år i 2019.

Helge Sandvik

Leder Fredrikstad IF