Medlemsmøte og idrettsmedisin

Postet av Fredrikstad IF den 29. Jan 2019

Henrik Varpe Kinn fra Fredrikstad Idrettsmedisin kåserte om rehabilitering av skader

Godt over 60 ungdommer møtte  opp på medlemsmøte i FIF-huset i kveld med kåseri og “någgo attåt”. Fysioterapeut Henrik Varpe Kinn var en interessant foredragsholder som kåserte under tema “Skader i friidrett – hva du må vite”. Han skapte en fin dialog med ungdommene som fikk anledning til å fortelle om egne skader og tips om rehabilitering. Kinn kom inn på velkjente skader som strekk, overtråkk, tretthetsbrudd og belastningsskader. Det vanket mange god råd dersom uhellet skulle være ute. Hurtigst mulig under behandling er oppskriften med alternative øvelser som helbreder og ikke smerter. Han avlivet gamle, etablerte prinsipper som gikk ut på at man skulle hvile seg frisk og vente til skaden var leget. Han kom også inn på nødvendigheten av grundig oppvarming og tøyeøvelser for å forebygge skader.

Etter foredraget vanket det pizza og godt drikke. Det var tydelig at dette var et arrangement til både nytte og glede, og de unge hygget seg i hverandres selskap. Henrik Varpe Kinn var tilgjengelig hele kvelden, og fikk mange individuelle forespørsler. Han delte rundhåndet med gode råd. Som et apropos kan nevnes at det finnes vikinger blant ungdommene. Etter den forutgående treningen tok de badstu. Tre hardinger, Viktor, Didrik og Hans Olav kastet seg ut i snøfonna i 15 minusgrader og tok en riktig avriver. Slå den.

Av Rolf B. Gundersen (tekst og foto)