Medaljehøst til FIF i Tyrvinglekene

Postet av Fredrikstad IF den 10. Feb 2019

2 gull til Ida Breigan i Tyrvinglekene

Tyrvinglekene er Norges største innendørs friidrettsstevne. Det ble avviklet i helgen med over 1.000 deltakere og nærmere 2.500 starter. Et maratonstevne over tre dager der FIF stilte med 30 deltakere. De bet godt fra seg og kom hjem med medaljer og seire i bagasjen. Det ble også satt klubbrekord og en rekke personlige bestenoteringer.

Skadeforfulgte Ida Breigan (J15) var endelig friskmeldt og tilbake på startstreken. Der presterte hun med stil som om intet avbrekk hadde funnet sted. I konkurranse med 40 sprintere, gikk hun først bort og tok gullet på 200m med tiden 25.80 sek. Deretter gjentok hun bedriften og gjorde kort prosess på 60m der hun vant på suverene 7.88 sek. og et hav av tid foran de øvrige. Begge resultatene er personlige bestenoteringer og helt i norgestoppen for aldersklassen. Nå skal det bli spennende å følge Ida i tiden som kommer. Blant annet et ungdomsmesterskap om 2 uker.

Team Persen dro hjem med en gull, to sølv og en bronse. Yngstemann Elias (G11) vant gull i lengde med 3.86m til tross for at han bare hadde ett gyldig sprang og måtte sikre. På 60m ble det sølv og annenplass med tiden 9.08 sek. og personlig bestenotering. Ny pers ble det også i kule med 7.42m med annenplass og sølvmedalje. Eldstemann Kristoffer (G18/19) løp en feiende flott 200m og vant sitt heat med tiden 22.64 sek. Med tid avgjørende, holdt det til en tredjeplass og bronsemedalje bare hundredeler fra edlere metall. Med den tiden forbedret han en over 12 år gammel klubbrekord. På 60m vant han sitt heat og kvalifiseringen med tiden 7.18 sek. I finalen ble han diskvalifisert på grunn av hårfin tjuvstart.

Didrik Grøm (G17) holdt imidlertid hodet kaldt og løp inn til en fin annenplass og sølvmedalje på 60m med tiden 7.34 sek. Nettopp hjemkommet fra fjelltur med skolen, hadde han likevel krutt nok i beina til å hamle opp med de beste. Nora Wold stilte på 400m kvinner senior og viste klar framgang. I et løp der hun kriget om seieren, løp hun inn til sølvmedalje og årsbeste med tiden 56.91 sek. og bare to tiendeler fra gullet.

Hardhausen Herman Aarebrot (G15) gikk opp et par årsklasser for å løpe 2000m. Det gjorde han med bravur. Han gjennomførte med stil inn til en annenplass og sølvmedalje på tiden 6.23.19 min. Astrid Reknes (J15) løp taktisk klokt på 800m. I et veldisponert løp fikk hun en fortjent tredjeplass og bronsemedalje med den sterke tiden. 2.26.32 min. Det er tett oppunder hennes personlige bestenotering. Fra mellomdistansegruppa løp ferske Freia Haraldsen Skaset (J12) 600m på 1.55.60 min. Uredd tok hun føringen i løpet der hun tilslutt endte på fjerdeplass. Tvillingene Aurora og Hermine Ellefsen og Ingrid Westberg i J13 løp både 200m og 600m. Esther Olivia Pedersen (J14) ble nummer 5 på 600m med tiden 1.46.93 min.

Av Rolf B. Gundersen (tekst og foto)

For fullstendige resultater viser vi til lister: her