Minneord Thorbjørn E Olsen

Postet av Fredrikstad IF den 19. Mar 2020

11. mars mottok Fredrikstad IF det triste budskapet at Thorbjørn Eugen Olsen var gått bort.

Thorbjørn Olsen ble født 7.5.1946-11.3.2020

Han hadde flere talenter og i sine yngre dager var det fotball som var hovedidretten. Han debuterte på Lislebys A-lag allerede som 14/15 åring og var med på å føre Lisleby opp til hovedserien. Som lovende spiller fikk han også delta på det norske juniorlandslaget

På vintrene drev ham med skøyter og deltok i NM.

Som godt voksen kom han til K-joggen og Fredrikstad IF. Her ble han en del av FIF-trimmen, var joggeleder og deltok aktivt i mosjonsløp og maraton. Han var også aktiv på ski og gikk Vasaloppet og Birkebeineren for FIF. Han var også aktiv kretsdommer i friidrett.

Thorbjørn deltok i 64 maraton hjemme og ute, beste tid 3.03.04 som han oppnådde på Jessheim 1991. Han tok også 5 maraton på norsk jord i 2001. Han hadde 4 maraton og trengte et til for å oppnå 5 på norsk jord. Det ble derfor besluttet å arrangere Fredrikstad Maraton 15. desember slik at han fikk den 5. Dette var starten på dagens løype i Fredrikstad Maraton og grunnen til at FIF startet opp igjen med maraton etter at arrangementet hadde lagt nede en tid.

Thorbjørn var medlem av FIF’s seniorlaug og han vil bli dypt savnet av idrettskameratene.

FIF sender tankene til Thorbjørn’s etterlatte og lyser fred over hans minne

For Fredrikstad IF

Helge Sandvik