Medaljer til alle FIF-jentene i NM

Postet av Rolf Gundersen den 20. Sep 2020

FIF-laget på 1000m stafett tok en flott tredjeplass og bronsemedalje i NM i Bergen. Fra venstre: Nora Wold, Emma Skibstad Bekkevik, Ida Breigan og Marlen Aakre.

FIF reiste med en liten tropp til til NM i friidrett i Bergen med målsetting om å ta medalje. En stolt FIF-leder, Helge Sandvik, kunne melde tilbake at de fire jentene virkelig leverte til forventningene. Fasiten ble bronse i begge hekkeløpene og i 1000m stafett.

Forholdene var ikke de aller beste på avslutningsdagen i Bergen. Det var kjølig med 12-13 grader og noe sjenerende vind. Likevel leverte FIF-jentene toppresultater. Nora Wold løp sin beste 400m hekk noensinne og satte personlig bestenotering, klubbrekord og kretsrekord med tiden 57.10 sek. Hun gjennomførte et strålende løp bak umulige storfavoritt Amalie Iuel, Tjalve som vant på tiden 55.63 sek. Et resultat som ga henne Kongepokalen. Bak Amaile lå Nora an til sølvmedalje til oppløpet begynte, men ble i en durabelig fight passert av talentet Andrea Rooth, Lambertseter som fikk tiden 56.95 sek. Det er kun ett hundredel bak verdens bestenotering for 18-åringer i år. Marlen Aakre ble nummer fire på tiden 61.07 sek. Emma Skibstad Bekkevik leverte opp mot årsbeste på tiden 64.33 sek. i forsøket. Det holdt ikke til avansement.

Marlen Aakre tok sitt monn igjen på 100m hekk der hun i et tett og spennende oppgjør fikk kastet seg fram ved målpassering og kapret bronsemedaljen med to hundredelers margin. Marlen fikk tiden 14.04 sek. i motvinden. Vant gjorde umulige Andrea Rooth med tiden 13.50 sek. Ida Breigan hadde ikke marginene på sin side på 200m. Etter et greitt forsøksheat løp hun semifinale opp mot sitt beste på 24.75 sek. som var kun ett hundredel fra finaleplass. Alle finalistene løp på 24-tallet - så her var det trangt i døren.

Ida Breigan revansjerte seg imidlertid på 1000m stafett. Hun var sterkt delaktig i at FIF-jentene tok en meget gledelig tredjeplass og bronsemedalje etter flott laginnsats på alle etapper. Laget var med på å prege stafetten hele veien med Emma på første etappe (100m), Marlen på annen (200m), Ida på tredje (300m) som leverte stafettpinnen til Nora på fjerde (400m). Hun gikk ut i et forrykende tempo og passerte IL Skjalg ganske snart og avanserte til tredjeplass. Så tettet hun nesten igjen en luke på 20 meter og gikk opp i rygg på førende Amalie Iuel og Line Kloster. Hun var nær ved å lykkes, men endte på tredjeplass med tiden 2.11.39 min. bak Tjalve 2.10.26 min. og Vidar 2.10.56 min. Forseringen ga Nora beste etappetid. Gratulerer til alle jentene for flott innsats og et vellykket mesterskap.

Av Rolf B. Gundersen (tekst)

og Helge Sandvik (foto)

Se resultater: her