Minneord Jens Petter Wold

Postet av Fredrikstad IF den 1. Jun 2021

Lørdag 29.mai mottok Fredrikstad IF det triste budskap at Jens Petter Wold døde brått og uventet bare 64 år gammel.

Han var en trener og friidrettsleder som har satt store spor etter seg i FIF. Han har i en årrekke vært engasjert trener og oppmann i Fredrikstad IF. Jens Petter var en «JA» person og stilte opp for klubben og familien i alle sammenheng. 5 dager i uken stod han på treningsfeltet og trente ungdommer. I tillegg var han den viktigste støttespiller for datter Nora’s friidrettssatsning. Han deltok på alle dugnader og hadde også nå tatt på seg ansvaret for å føre resultater og rekorder for FIF. Han var også engasjert i å få omtale i avisene i Fredrikstad for å fremme friidretten og FIF’s aktive. Han var også aktiv medlem i Seniorlauget.

Jens Petter vokste opp i Halden. Etter realskole og gymnas ble det lærerskolen i Halden, med en årsenhet i kroppsøving i tillegg. I 1983 kom han til Gressvik ungdomsskole og ble der til han gikk av med pensjon 62 år gammel for 1,5 år siden. Jens Petter var allsidig idrettsutøver, både i bryting og fotball, men det var som friidrettsutøver han utmerket seg best. Det var mellomdistanse han konkurrerte mest.   Etter aktiv karriere valgte Jens Petter å bli trener i Fredrikstad IF. Få trenere har satt slike spor etter seg som han. Han var på treningsbanen 5 dager i uka. Han hentet utøvere som selv ikke kom seg til treningsarenaen. Han så alle aktive som individer og hadde treningstips til hver enkelt. Nye aktive ble tatt imot på en fantastisk måte og de følte seg hjemme fra første dag når Jens Petter tok hånd om dem. Han var utrolig engasjert person med innblikk i det meste, det være seg historie, natur eller statistikk. På sine turer tidlig på morgen før andre stod opp tok han bilder og la ut på Facebook siden sin, for at vi andre skulle oppleve Fredrikstad og Østsiden marka.

I tillegg til å trene mange ungdommer gjennom mange år, så fulgte han tett opp satsingen til datter Nora. Han la ut treningsvideoer på Facebook hvor Humor og samhold preget samværet med Nora. Datter Oda har også gode minner fra oppfølging fra pappa.

Jens Petter vil bli dypt savnet i friidrettsmiljøet og ikke minst blant ungdommene som han hadde så fint forhold til. Mest av alt var han opptatt av mennesker og han hadde alltid en positiv kommentar eller vits på lager.

Vi tenker på Bente, Oda og Nora som har mistet en kjær mann og pappa. Hele FIF føler med dere og dere skal vite at Jens Petter vil også bli savnet hos oss. Det er få personer som ham.

Vi lyser fred over Jens Petter.

For FIF

Helge Sandvik