Minneord Ole Hartvig Rostad

Postet av Tore Bjørnetrø den 13. Okt 2022

Fredrikstad IF mottok det triste budskap om at Ole Rostad gikk bort 10. oktober rett før sin 84 års dag.

Ole ble født 12.10.1938 i Rolvsøy og ble med i FIF allerede som 12 åring.

Mot slutten av 60-tallet løp Ole både sprint og mellomdistanse og på stafett var han på laget som tok bronse i Østfoldmesterskapet på 4x1500m. Han fikk også bronse i ØM i skogsløp og har gjennomført maratonløp.

Ole var medlem i FIF fra 1950 og har vært styremedlem i flere år og medlem i finanskomiteen på slutten av 70-tallet. Han ble medlem i Seniorlauget i 1976 og var sekretær samtidig som han var i finanskomiteen i FIF. Ole fikk Seniorlaugets fortjenestemedalje i 2002. Ole gjorde en stor og meget god administrativ innsats i Fredrikstad IF.

I 1999 overtok han gården Søndre Rostad i Rolvsøy hvor han levde resten av sitt liv.

Ole var veldig historieinteressert og brant spesielt for lokalhistorie. Han var veldig opptatt av Tuneskipet som ble gravd ut like ved gården hans. Navnet burde vært Haugenskipet og i tillegg er det funnet flere vikingskip – Rostadskipet. Han var aktiv i Rolvsøy historielag i mange år og betegnes som svært kunnskapsrik.

Med Ole sin bortgang har FIF mistet et kjært medlem gjennom 70 år, men våre tanker går først og fremst til hans familie. Vi lyser fred over Ole Rostads minne.

Fredrikstad IF