Finaleplasser og personlige rekorder i NM junior

Postet av Fredrikstad IF den 26. Aug 2018

Anniken Aarebrot, FIF (115) følger tett på vinneren av 800m U20 Sanna Njaastad, Sportsklubben Vidar (512)

FIF stilte med 4 deltakere i Norgesmesterskapet for junior som ble avviklet på Bislett i helgen. De presterte som forventet og vel så det. Anniken Aarebrot stilte som en av de aller yngste på 800m Kvinner U20. Med til sammen 24 deltakere på startstreken, kvalifiserte hun seg med glans til finalen. I finalen satte hun personlig rekord med tiden 2.17.28 min. og tok en fin 8. plass i det sterke selskapet. Hun har noen år å gå på aldersmessig, og det skal bli spennende å følge utviklingen. Seieren gikk til Sanna Njaastad, Sportsklubben Vidar, med tiden 2.10.19 min.

Kristoffer Persen stilte på både på 100m og 200m Menn U20. På 100m kvalifiserte han seg greit til finalen gjennom forsøk og semifinaler med i alt 37 deltakere. I finalen ble han nummer 8 med tiden 11.28 sek. I forsøket satte han personlig rekord med tiden 11.19 sek. Vinner av 100m ble Filip Bøe, Fana IL, med tiden 10.77 sek. På 200m startet 32 utøvere. Kristoffer tok seg glatt til finale med heatseier både i forsøk og semifinale. Med disse prestasjonene som bakgrunn, hadde han nok håp om en medalje. Men med hoved-NM forrige helg og seks starter nå, virket det som noe av futten hadde gått litt ut av kroppen. Likevel ble det personlig rekord med  22.57 sek. og en fin 4. plass. Vinner ble Jonas André Ose, Dimna IL, med tiden 22.09 sek.

Tobias Lien er i gang igjen etter utført militærtjeneste, og løp forsøket på 100m Menn U23 på tiden 11.38 sek. som er tangering av personlig bestenotering. Det holdt dessverre ikke til avansement, men det er tydelig at han har mer å gå på utover. Nils Christian Christensen har slitt noe med akillesproblemer og manglende kvalitetstrening. Det preget hans 800m Menn U20 der han fikk tiden 2.09.01 min. Det er et stykke bak hans bestenotering, og holdt dessverre ikke til finale. Formsvikten er forbigående, og han kommer sterkere tilbake.

Av Rolf B. Gundersen (tekst og foto)