Over og ut i Apenesfjellet - foreløpig ?

Postet av Fredrikstad IF den 26. Apr 2018

Leder Helge Sandvik og Ulf Reffsgård konstaterer at jobben med å fjerne tartandekket i Apenesfjellet er gjort etter solid dugnadsinnsats.

Det ble satt en foreløpig sluttstrek for FIF’s bruk av treningsfasiliteter i Apenesfjellet i dag. Vi hadde en frist for å fjerne tartandekket innen 1. mai. Etter en solid innsats av 30-40 medlemmer, ble dekket skåret opp og lagt på paller for transport og forskriftsmessig destruering. Ikke uten videre gjenbruk. Ørje IL kom med lastebil og tok med seg adskillige “løpemeter”. Andre lag hentet også noe, og FIF tok noe med til bruk i anlegg ved FIF-huset.

En effektiv dugnadsgjeng fjernet tartandekket i Apenesfjellet i løpet av en drøy time.

Da hadde tartandekket og treningsmulighetene i Apenesfjellet vært benyttet i 7 år. Ikke bare av FIF. Andre lag og klubber fra hele fylket så fordelen av å kunne drive løpetrening her vinterstid. Trimmere og mosjonister fant veien til parkeringsanlegget da snø og holke satte en stopp for utendørs aktivitet.

Tartandekket skåret i passe stykker og lagt på paller for transport til destruering

Løpebanen ble i sin tid anlagt av FIF etter at kommunen velvillig ga tillatelse til bruk av deler av parkeringsanlegget til trening på grunn av ledig kapasitet. Tartandekket ble hentet fra Melløs i Moss da de la om banen. Skåret i remser og fraktet til Fredrikstad der det igjen ble rullet ut til en rundbane på om lag 300 meter. Nå er det foreløpig slutt, men FIF er i god dialog med kommunen om nye muligheter.

Rolf B. Gundersen (tekst)

Stig Andresen (foto)