TINEstafetten 25 år og idrettsfest

Postet av Fredrikstad IF den 8. Mai 2018

TINEstafetten feirer i år 25 års-jubileum med rekorddeltakelse. Ved starten i 1993 stilte 11.000 deltakere på startstreken. I år har antallet økt til rekordmange 110.000. Med andre ord en tidobling på disse årene. En meget gledelig og vellykket utvikling. TINEstafetten er et samarbeidsprosjekt mellom TINE, landets ungdomsskoler og Norges Friidrettsforbund (NFIF). Lokale friidrettsklubber stiller med kompetanse og mannskaper for gjennomføring av konkurransene. De har som målsetting å gi elevene muligheten til å delta og prøve friidrett. Hensikten er at de skal få oppleve mestringsglede, samhold og god lagånd.

TINEstafetten er for ungdomsskoleelever fra 6. til 9. trinn. Det er en mixed stafett der 4 jenter og 4 gutter hver løper en etappe på 200 meter. Ungdomsskoler over hele landet inklusive Svalbard deltar i det som går under betegnelsen “Verdens største stafett”. Siden oppstarten har 1.7 millioner løpeglade skoleelever deltatt i denne idrettsfesten som kan inkludere navn som Ezinne Okparaebo og Karsten Warholm. I distanse har elevene til sammen løpt over 340.000 kilometer som tilsvarer 8.5 ganger rundt jorden.

Da Fredrikstad Idrettsforenings erfarne funksjonærstab fyrte av startskuddet i dag, stilte 2.040 elever fordelt på 255 lag på startstreken. I nydelig vær og sommertemperatur, ble årets konkurranse på Sentralidrettsanlegget en folkefest. Deltakerne viste en entusiasme og idrettsglede uten sidestykke. Det ble utkjempet mange intense dueller. Selv om det viktigste var å delta, våknet nok konkurranseinstinktet hos noen enhver når stafetten skulle avgjøres og målstreken nærmet seg. Fra en fullsatt tribune runget ivrige tilrop fra medelever som heiet fram sine.

Leder i FIF Helge Sandvik fikk "gullpinnen" av stafettlaget som i anledning 25 års-jubileet løp en æresrunde. Fra venstre: Harrieth Toft Nordrum, Synne Pedersen, Benjamin Hadlen-Amundsen og Ola Graff Nyland.

Arrangementet ble prikkfritt gjennomført av den veltrimmede funksjonærstaben til FIF. Som en anerkjennelse for sitt engasjement gjennom 25 år, mottok FIF en “gull stafettpinne” i forbindelse med markering av jubileet. TINEstafetten setter fokus på fysisk aktivitet i skolen og riktig kosthold, og er et viktig bidrag til å rekruttere nye talenter til friidretten. Denne løpsfesten hadde det ikke vært mulig å gjennomføre uten medvirkning fra lokale foreninger og lag.

Se bildealbum her

Resultater:

Resultater 6.trinn.xls

Resultater 7.trinn.xls

Resultater 8. trinn.xls

Resultater 9.trinn.xls

Resultater åpen klasse barneskolen.xls

Resultater åpen klasse ungdomsskolen.xls

Rolf B. Gundersen (tekst og foto)