Leders hjørne 19/6-18

Postet av Fredrikstad IF den 20. Jun 2018

Hei alle medlemmer i FIF

Sommerferien står for døra og vi er midt i den hektiske forsesongen for friidrett. FIF har allerede vist at det jobbes utrolig bra blant våre aktive.

Det er ikke så ofte jeg er på treningene som utføres i klubben, men når jeg første møter opp blir jeg hver gang imponert over hvordan både aktive og trenere jobber. Den dugnadsjobben som gjennomføres av våre trenere og oppmenn setter jeg utrolig pris på. Det gjør at jeg har stor tro på framtiden i Fredrikstad IF.

Vi ser også at dette medfører resultater og vi leser stadig om både på nettet og lokalavisene gode prestasjoner fra våre aktive. Vi har to jenter i Norgestoppen på 400 m hekk og det gror også godt blant ungdommene både innen sprint og kastøvelsene. Jeg er redd jeg glemmer noen gode prestasjoner ved å nevne navn, men kan ikke komme utenom Didrik Grøm sin tid på 100 m i gutter 16. han var bare noen få hundredel fra EM-kravet på U-18. Dere andre som gjør gode resultater. Stå på, hele styret er full av beundring for fremgangen dere gjør.

Friidrett er også en idrett alle kan drive. Her sitter man ikke på «reservebenken». Det er mange grener å velge i og alle kan være med og kjempe både mot seg selv og mot sine kamerater. Vi har plass til alle uansett nivå.

Vi har gjennomført Fredrikstadløpet, Glommaløpet og 1. Salmingkarusell med god deltakelse og takker for dugnadsinnsatsen blant dere som medlemmer. Uten dere ville ikke aktivitetsnivået vært som høyt som det er. Må også spesielt nevne TINE-stafetten som vår seniorgruppe gjennomfører år etter år. I år ble vi hedret av Norges Friidrettsforbund for 25 års gjennomføring.

Så over til noe som ikke er så gledelig å meddele. Det gjelder treningsfasilitetene i Apenesfjellet. Kommunen ønsket at vi fjernet det gamle løse dekket, men som en erstatning skulle vi få mulighet for å legge fast dekke. Men for sikkerhets skyld gjorde vi luftmålinger i hallen (før dekket ble fjernet) og det lå litt høyt med hensyn til støv i lufta når biler kjørte eller mange løp samtidig. Etter vår mening så var det ikke så unaturlig siden det ikke hadde vært vasket på nærmer syv år.  Men vi ønsker å sjekke dette nærmere før vi går videre med kommunen om trening i Apenesfjellet. Neste steg er nå at kommunen utfører luftmålinger rett etter vasking, samt en luftmåling like før neste vasking for å sjekke lufta da. Kommunen har anbefalt oss å vente med å legge dekket etter en ny vinter for å sjekke hvordan dette påvirker lufta. Evt. her vil også kommunen undersøke om det går an lage en begrenset parkering i hallen. F.eks 20 – 50 biler på dagtid. Vi må derfor på nåværende tidspunkt si at vi ikke helt vet om vi klarer å få til noe i Apenesfjellet til vinteren, men dialogen med kommunen er god og det er lov å håpe.

Så til slutt så ønsker jeg dere alle en god aktiv sommer.

Helge Sandvik

Leder Fredrikstad IF