Minneord Rolf Fuglestad

Postet av Fredrikstad IF den 20. Sep 2022

Fredrikstad IF mottok det triste budskap om at Rolf Fuglestad gikk bort nett til lørdag 17. september nesten 100 år gammel.

Rolf ble født 21. desember 1922 i Grimstad og utdannet seg ved Grimstad Tekniske skole, Straks etter krigen i 1945 søkte han seg jobb på Fredrikstad Mekaniske Verksted. Her var han konstruktør og teknisk tegner i hele sitt yrkesaktive liv. Han kjøpte seg leilighet på Kråkerøy og stiftet familie med hustru og etter hvert to barn.

Allerede i 1947 ble Rolf medlem i Fredrikstad IF der han straks gjorde seg bemerket i lange løp på bane, på landevei og i skogen. Han hadde klubbrekord på både 5000 og 10000 og representerte FIF i flere NM i terrengløp, maraton og var selvskreven på laget i Holmenkollstafetten i løpet av 1950årene.

Rolf var sekretær i foreningen i til sammen 6 år og i 1967 mottok Rolf Fredrikstad Idrettsforenings fortjenestemedalje. Rolf var medlem i Seniorlauget og kasserer der i en årrekke. Han mottok Seniorlaugets fortjenestemedalje i 1986.

Rolf hadde en stø hånd og var meget nøyaktig i sitt arbeid. Han ble derfor ofte benyttet av foreningen da programomslag til våre større idrettsarrangementer skulle tegnes. Han tegnet logoer og utformet diplomer som ble benyttet i FIF.

Da Norges Friidrettsforbund og Kredittkassen etablerte et samarbeid om trim på grunnplanet på begynnelsen av 70-tallet startet bevegelsen K-joggen. FIF hang seg med og Rolf Fuglestad og Kari Movik var de dyktige lederne. Det ble jogget i flere grupper, avhengig av hver enkelt sine forutsetninger og nivå. Aktiviteten økte år for år. Da avtalen mellom Kredittkassen og NFIF var over, fortsatte K-jogg som FIF-trim, en etter hvert stor og viktig del av FIF som er i full virksomhet i dag.

Som den løpsglade utøveren Rolf var, er det nok mange av Kråkerøys befolkning som har møtt Rolf på sin vei. Det kunne være om morgenen på vei til jobben, eller helst på kvelden. Været spilte ingen rolle.

Rolf var en viktig bidragsyter til det gode miljøet i Fredrikstad Idrettsforening. Høy alder og dårlig syn satte sin begrensning i hans deltakelse de senere år.

Med Rolf sin bortgang har FIF mistet et kjært medlem gjennom 75 år, men våre tanker går først og fremst til hans familie. Vi lyser fred over Rolf Fuglestads minne.

Fredrikstad IF