Pangstart i «ny» øvelse

Postet av Fredrikstad IF den 7. Feb 2024

Norgeslekene innendørs ble arrangert i Nes Arena sist helg. Der debuterte Nora Wold på 800m. Det gjorde hun med bravur. I første forsøk på distansen, slettet hun en 30 år gammel klubbrekord med tiden 2.08.41. Det er nesten seks sekunder bedre enn Nina Gressløs klubbrekord fra januar 1994 på 2.14.08. Senere i år ryker nok også Anne Hemstad sin klubbrekord utendørs på 2.06.38 fra 1980.

Resultatet ble belønnet med en flott annenplass og en plass på det norske landslaget i Nordenkampen som arrangeres i Bærum førstkommende søndag. Det er både en landskamp mellom Norge, Finland, Sverige og Danmark/Island og et individuelt nordisk mesterskap.

Mange har oppfordret Nora til å forsøke seg på 800m. Selv har hun god erfaring som fartsholder en rekke ganger nettopp på denne distansen. I år har hun forberedt seg og bestemt seg for å satse på øvelsen. Nå er hun i gang og uttrykte at det gikk overraskende lett til tross for en lettere forkjølelse. Det tyder på at grunntreningen og forberedelsene er skjøttet godt og lover godt for fortsettelsen. Vi vil nok se andre tider når utendørssesongen starter opp. Hun utelukker ikke at det likevel blir noen hekkeløp også utover i sesongen.