Leders hjørne 10/10-18

Postet av Fredrikstad IF den 11. Okt 2018

Hei alle medlemmer i FIF

Friidrettssesongen er over. Vi mangler litt på bredden og litt få deltar på mesterskapene.

Men vi ser jo at de som deltar hevder seg veldig bra. 2 medaljer (sølv og bronse) til Marlen Aakre i hovedmesterskapet var meget bra. Nora Wold var uheldig å bli skadet slik at finalen glapp. Men hun har deltatt i Nordisk ungdomslandskamp og satt ny kretsrekord på 400 m hekk. Begge disse jentene har vi store forhåpninger til neste år. Også Anniken Aarebrot med sølv i UM 800 m J-16 fikk medalje. Jeg har også forventinger om at klubbrekorden på 100 m menn senior ryker neste år. Både Kristoffer Persen og Didrik Grøm nærmer seg denne med stormskritt. I tillegg har vi mange lovende ungdommer både innenfor løp, hopp og kast. Nevner ikke navn da jeg er redd jeg glemmer noen. Det blir spennende å følge disse neste år.

I friidrett serien ser det på nåværende tidspunkt ut til at FIF rykker opp til 1. divisjon for kvinner. Ligger nå på 2. plass og de 4 beste rykker opp. Herrene ligger på 7. plass i 3. divisjon, men har gjort et stort byks siden de ikke lå blant de 20 beste på tabellen før nå i oktober.

Som dere sikkert har lagt merke til så måtte vi fjerne noen trær utenfor FIF huset. Dette ble gjort av hensyn til sikkerheten da trærne kunne blåse ned. I tillegg har det vært malt vegger innvendig i salen som har gjort det lysere. Takk til Thorstein; Tore m/frue som utførte dette på dugnad.

Når det gjelder treningsfasiliteten til vinteren så leser dere sikkert om hva som skjer i Østfoldhallen. Her har politikerne gått inn for å leie og videreføre idrettsdelen. Det er planlagt rundbane for løping og vi er også på kommunen om vi kan få andre grener inn der. Men eier har samtidig søkt om omgjøring til leke og trampolinepark så det er litt igjen. Kommunen er tilbakeholden med å gi konsesjon for endring så vi håper at idretten vinner her.

Skulle Østfoldhallen ryke for oss må vi se oss om andre alternativ. Da vil vi selvsagt forsøke å få i gang mulighet for å trene i Apenesfjellet igjen. Vi har foretatt luftmålinger der etter vasking og det var positive målinger. Vi må likevel avvente om Østfoldhallen blir videreført som idrettshall, da kommunen mener det er et bedre alternativ for oss. Samtidig så er det et idrettsanlegg med flere fasiliteter som garderober, toalettforhold etc.

Nå gjenstår Fredrikstad Marka rundt og Fredrikstad Maraton så er sesongen over.

Nå oppfordrer jeg medlemmene til å delta på dugnader og loddsalg som er nødvendig for at vi skal klare å holde aktivitetene oppe og en sund drift for Fredrikstad IF

Helge Sandvik

Leder Fredrikstad IF