Minneord Jan Bastøe

Postet av Fredrikstad IF den 11. Mai 2016

Minneord

Jan Bastøe

Om ettermiddagen 6. mai mottok vi den triste beskjeden i Fredrikstad Idrettsforening at vårt æresmedlem Jan Bastøe var død.

Jan var nylig fylt 61 år og hadde lenge slitt med en alvorlig sykdom. Allikevel deltok han inntil det siste i FIFs styremøter.

Jan Bastøes aktive periode i FIF skriver seg fra syttiårene. I 1974 løp han, som junior, 400 meter på tiden 50,9, noe som var FIFs beste resultat det året. Senere tok studiene mye av hans tid, noe som gjorde at han ga opp løpingen.

Jans administrative innsats i foreningen var bemerkelsesverdig. I løpet av de siste 25 årene har han kontinuerlig innehatt tillitsverv i FIFs hovedstyre og FIFs Seniorlaug. I det inneværende året hadde han styreverv både i hovedforeningen og i Seniorlauget .

Som fagmann var Jan veileder under arbeidet med det omfattende ventilasjonsanlegget i FIF-Huset.

Hans interesse for idretten gjorde at han i flere år drev friidrettsgruppe på Lervik.

Jan Bastøe var nøyaktig og grundig i utførelsen av alle verv han påtok seg. Han var sentral ved alle store friidrettsarrangement i FIFs regi, og la stor vekt på korrekt avvikling, særlig på dommersiden. Han innehadde forbundsgraden som friidrettsdommer, og fikk etter hvert en sentral rolle ved dommeropplæringen i FIF og Østfold Friidrettskrets.

Alt dette arbeidet førte til at han i de senere årene var Teknisk delegert for Norges Friidrettsforbund ved norske mesterskap.

Jan var innehaver av fortjenstmedaljer i FIF og Østfold Friidrettskrets.

Jan Bastøe vil bli sterkt savnet i Fredrikstad Idrettsforening, men hans innsats vil for alltid bli husket.

Våre tanker går til hans hustru Liv Karin og familien, og vi lyser fred over Jan Bastøes minne.

Friidrettsvenner i Fredrikstad Idrettsforening

Lars W. Corneliussen.